.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ظرفیت فرهنگ سازی نمازهای جمعه برای تقویت جهاد اقتصادی
صادقعلی رنجبر
ظرفیت فرهنگ سازی نمازهای جمعه برای تقویت جهاد اقتصادی

عصر روز یکشنبه مورخه ۲۸/۱/۹۰ اولین جلسه اتاق فکر و یا همان شورای مشورتی ستاد برگزاری نماز جمعه ساری در محل مصلای امام خمینی(ره) ساری برگزار شد تا در اولین جلسه، راههای تقویت جهاد اقتصادی جهت افزایش مشارکت افکار عمومی در دو حوزه تعیین اولویتها و ارزیابی مردمی مسئولین مورد بررسی همه جانبه قرار گیرند.

در این جلسه شاهد حضور ترکیبی از اساتید حوزه و دانشگاه شامل آقایان هادی ابراهیمی معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران، حجج اسلام دکترطاهری رئیس حوزه های علمیه مازندران، دکتر ابراهیمی مدیر کل ارشاد اسلامی مازندران، نظری مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه کربلای مازندران و دکتر موحد منش رئیس دانشگاه پیام نور مازندران، دکتر مبینی معاون دانشگاه پیام نور مازندران، استاد قاسمی، استاد اعتصامی، استاد ساعی و حقیر به همراه اعضای ستاد برگزاری آقایان حاج مهدی مستشرق و محمد جونیان بوده ایم که به ریاست حجةالاسلام والمسلمین دکتر ابراهیمی اداره گردید.

اگر چه موضوع این جلسه"بررسی نقش تقویتی نماز جمعه در قبال جهاد اقتصادی" بوده، اما علاوه بر موضوع اصلی، بر اساس دغدغه های ذهنی اعضای جلسه، رهنمودهای ارزشمندی نیز در باره چگونگی استمراربخشی به این جلسات و افزایش استقبال مردم بویژه جوانان و فرهیختگان در نماز جمعه داده شد که حقیر بخاطر اهمیت پردازش به موضوع ابلاغی جلسه، عجالتاً به نکات دیگر نمی پردازم.

فلذا ضمن احترام به همه اظهارات کارشناسانه و موشکافانه ای که از سوی فرهیختگان استان حاضر در این جلسه ارائه شد، ترجیحاً به مطالبی می پردازم که از جانب نگارنده در این جلسه تبیین گردید.

حقیر ضمن استقبال از نهضت راه اندازی و تاسیس اتاق فکر در ذیل مدیریتهای متنوع سیاسی، اجرائی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در سالهای اخیر، تاکیدات دینی و توجیهات علمی این نهضت مقدس را کاملاً محرز دانستم و اشاره داشتم که مهم تر از راه اندازی و برگزاری جلسات اتاق فکر، اهتمام فکری اعضاء و بکارگیری فراورده های فکری آنان توسط مدیران ذی نفع است و دقیقاً رمز کارآمدی این اتاق را در کیفیت استقبال مدیران از اندیشه های فراخوان شده دانستم.

دلنشین شد سخنم تا تو قبولش کردی آری آری سخن عشق نشانی دارد

در ادامه تاکید کردم که ما برای بررسی نقش تقویتی نماز جمعه در قبال جهاد اقتصادی، ابتدا بایستی ظرفیت های بسیار گسترده نماز جمعه را بشناسیم و فرصت های استثنائی موجود در آن را مورد ارزیابی قرار داده و انطباق های عینی و عملی مناسبی را در محاسبات ذهنی خود انجام داده و دقیقاً بدانیم که از نماز جمعه چه انتظاری باید داشته باشیم و تفاوت و تشابه نماز جمعه با سایر نهادهای اجتماعی برای مشارکت در این جهاد مقدس کدام اند؟!

کسی تردید ندارد که ظرفیت اصلی و بارز نماز جمعه، فرهنگی-احتماعی با دو شاخصه عبادی و سیاسی است و برجسته ترین مولفه آن نیز مردمی بودن آن و قرار گرفتن در کانون رابطه نظام و مردم است و اصلی ترین قابلیت نماز جمعه، فرهنگ سازی معنوی و اعتقادی و نیز تقویت ریشه ای زمینه ها برای توسعه و گسترش باورپذیری هاست.

علیهذا نقش نماز جمعه در قبال جهاد اقتصادی، کمک به نهادینه شدن فرهنگ جهاد اقتصادی و تقویت بعد مردمی این جهاد، هم در توسعه مشارکت همگانی و هم در تصحیح قضاوت همگانی از عملکردهای مدیران جامعه و نهایتاً ترغیب عمومی برای افزایش تحرکات و تعدد عملیات های اقتصادی است که از این رو می توان نمازهای جمعه را به مثابه یکی از قرارگاههای پشتیبانی جهاد اقتصادی در نظر گرفت.

نمازگزاران جمعه ترکیبی از همه اقشار جامعه اند و در اصل می توان مدعی شد که توجیه نماز گزاران جمعه، توجیه افکار عمومی و تشجیع آنها نیز، تشجیع همه اقشار جامعه است و از طرفی هم استفاده از قابلیتهای فردی فرهیختگانی که در نماز حمعه شرکت می کنند، نماد و شاخص بارز استفاده از همه قابلیتهای جامعه است.

مع الوصف رئوس ۱۸گانه مطالبی را که در جلسه به تفصیل به آنها پرداختم، جهت مزید استحضار مخاطبان ارائه می کنم تا همت مضاعف اتاقهای فکر برای کار مضاعف و حداکثر بهره وری از توان های فکری مدعوین را به نمایش در آورده و گزارش کنم.

1-برگزاری سلسله سخنرانی ها با محوریت جهاد اقتصادی و چاپ متون پیاده شده بعنوان یک کتاب

2-اختصاص بخش ثابتی از خطبه های نماز جمعه به موضوع جهاد اقتصادی

3-دعوت از ادارات کل اقتصادی جهت برپائی نمایشگاههای اختصاصی جهاد اقتصادی در حاشیه مصلی

4-فعالیت اطلاع رسانی از طریق سامانه پیامکی ستاد برگزاری نماز جمعه با موضوع جهاد اقتصادی

5-فعال سازی سایت نماز جمعه و پاسخگویی به پرسش ها و ابهام های افکار عمومی

6-برگزاری مسابقه پیامکی پیرامون محورهای مهم جهاد اقتصادی

7-تخصیص فرصت های تبلیغی مصلی به جهاد اقتصادی جهت فرهنگ سازی و زمینه سازی

8-تشویق مالی و اهدائی مجاهدان اقتصادی جامعه در نماز جمعه

9-تخصیص جملات تبلیغی و تهییجی در سخنان مجری نماز جمعه در باره جهاد اقتصادی

10-برگزاری همایش استانی ائمه جمعه و مدیران استان با محوریت تقویت جهاد اقتصادی

11-استفاده از جملات ترویجی جهاد اقتصادی در سربرگ مکاتبات نماز جمعه

12-توزیع جزوات توجیهی و نیز عملکردی مربوط به جهاد اقتصادی مراکز استانی در بین نمازگزاران

13-استفاده از لباس کار مراکز کارگری(یقه آبی) توسط خادمان جمعه

14-قرائت سخنان رهبری معظم و برخی از مقامات معنوی در باره جهاد اقتصادی در نماز جمعه

15-فراخوان مقاله پیرامون موضوعات جهاد اقتصادی و تخصیص جوایز به مقالات برتر

16-برگزاری جلسات پرسش و پاسخ مربوط به جهاد اقتصادی در حاشیه مصلی

17-نظرسنجی از نمازگزاران جمعه جهت ارزیابی عملکرد مسئولین و اولویت های نماز جمعه

18-چاپ وسایل تبلیغی مخصوص استفاده در نماز جمعه منقوش به تبلیغ و ترویج فرهنگ جهاد اقتصادی

البته همانطوری که در مقدمه اشاره کرده ام، اعضای محترم پیشنهادها و رهنمودهای متعددی داشته اند که حتماً در سایت نماز جمعه ساری جهت بهره برداری و استحضار عمومی انعکاس خواهد یافت که از جمله این رهنمودهاعبارت بوده اند از:

۱-تنوع اعضای اتاق فکر در هر جلسه و استفاده از همه اقشار فرهیخته جامعه

۲-جدیت نماز جمعه در پیگیری اهداف جهاد اقتصادی با استفاده از کارشناسان و مدیران

۳-تبیین جهاد اقتصادی در خطبه ها و سخنرانی ها و نمایشگاههای جانبی

۴-استفاده از ظرفیت های ادارات کل استان برای غنی سازی محتوایی همه فرصتهای نماز جمعه

۵-.........

بهرحال امیدوارم که با ارزیابی نهایی این پیشنهادات و اجرائی شدن موارد قابل اعتناء، شاهد به میدان آمدن و مساعدت همه جانبه همه نهادها و اقشار جامعه همانند نماز جمعه و بکارگیری انقلابی همه قابلیتها و ظرفیتها، در راستای تحقق اهداف عالیه جهاد اقتصادی که نسخه تجویز شده رهبری معظم انقلاب برای تعالی بخشی به اقتصاد ملی ماست، باشیم.

صادقعلی رنجبر-عضو هیئت علمی دانشگاه-۲۹/۱/۹۰


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.834 seconds.